Hoe een onlinemagazine je lezers prikkelt

25 september 2015Ruben Peeterscontentcreatie, contentmanagement, e-publishing
Hoe een onlinemagazine je lezers prikkelt
Vroeger was een digitaal magazine gewoon een droge pdf-versie van je papieren blad. Die tijd is al lang voorbij. De nieuwste digitale magazines, e-magazines of onlinemagazines zitten boordevol interactieve snufjes: handige navigatiefuncties, links, geluiden, beelden … Kortom, met een onlinemagazine trakteer je je lezers op een gebruiksvriendelijke en interactieve belevenis.

Mensen houden van prikkels. Als je hen stimuleert, neem je hen volledig mee op sleeptouw. Precies daarom zijn sociale media zo populair. Een virale reclameadvertentie, een gps die je tijdens het rijden punten geeft, een app waarmee je foto’s met mooie filters, letters en stickers bewerkt en online deelt … Het interactieve is geen succesrecept van de happy few. Neen, alles wat we tegenwoordig doen, is interactief en iedereen springt op die kar. Maar wat maakt een e-magazine dan zoveel interessanter? We zetten de voordelen even op een rijtje.

Geef de lezer wat hij wil

Zoals bij elke vorm van communicatie stem je ook je e-magazine af op je doelpubliek. Voor elke target is er een magazine. Verkoop je kleding? Dan stuur je je klanten voortaan ook een digitale collectie. Handig is dat je je webshop zo in je magazine kan integreren. Communicatieverantwoordelijke van een sportclub? Gun je supporters een blik achter de schermen met nieuws over je team, scores, wedstrijden … Breng je een nieuw automodel op de markt? Dan kondig je de lancering toch gewoon aan met een e-magazine die alle troeven van de auto in de verf zet.

Makkelijk navigeren

Een grote troef van e-magazines is de brede waaier aan navigatiemogelijkheden. Swipen, scrollen, buttons, links … Het verhaal dat je vertelt, wordt plots stukken boeiender. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar de navigatie blijft kinderspel. De lezer klikt door of bekijkt video’s en toch weet hij op elk moment op welke pagina hij zich bevindt. Het blijft een magazine, maar je krijgt als lezer zo veel meer.

Contentvriendelijk

In je e-magazine kan je werkelijk alle soorten content integreren of embedden. Denk aan websites, onlinewinkels, foto’s, video’s, formulieren, sociale media … Het is een flexibel medium dat je in realtime kan bijwerken. Nog interessanter wordt het als je een onlinemagazine combineert met printmedia. De twee vullen elkaar perfect aan.

Feedback van lezers

Als je de aandacht van de lezer eenmaal te pakken hebt, wil je daarna natuurlijk weten wat die denkt. Ook hier zijn er opties genoeg: een e-mail, poll of formulier, al dan niet gekoppeld aan je eigen database of een platform dat de reacties voor jou beheert. Belangrijk is dat je ook hier de lezer blijft prikkelen. Beloon hem. Geef bijvoorbeeld een leuke korting van 25% als hij een berichtje achterlaat.

Responsive

Mensen zijn altijd en overal met het internet verbonden. Met hun computer, tablet, smartphone, smart TV … Dat je e-magazine er op elk medium even goed uitziet en even gebruiksvriendelijk is, is dus niet meer dan normaal. Geen nood: de lay-out past zich automatisch aan.

Fullscreen

Een van de grote verschillen tussen een website en een e-magazine is de fullscreenbelevenis. Het audiovisuele speelt een grotere rol. Een mooi voorbeeld is de manier waarop je videomateriaal in een digitaal magazine kan integreren. Terwijl de video op de achtergrond speelt, lees je de bijbehorende tekst. Net alsof je een fysiek magazine leest, maar dan een tikkeltje spannender.

Sociale media

Je kan het hele magazine of aparte pagina’s delen op Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Omgekeerd kan je ook je socialmediafeed in je magazine integreren. Zo verspreid je je content nog sneller en genereer je nog meer leads.

Meetbaar

Niet onbelangrijk en misschien wel een van de grootste troeven van een onlinemagazine: elke klik, swipe of scroll is meetbaar. Je krijgt een compleet overzicht van welke artikels het best scoren, op welke links lezers het vaakst klikken en op welk moment dat allemaal gebeurt. Je kan je lezer volledig doorgronden en dus weet je ook perfect wat je in de toekomst te doen staat.

Wil je graag meer te weten komen over de mogelijkheden en troeven van een onlinemagazine? Neem dan snel contact op.