top of page

Efficiënt gebruik van Google Analytics

Als je je concentreert op de drie belangrijkste onderdelen van Google Analytics, kost het je niet veel tijd om de statistieken van je website bij te houden. Die drie onderdelen komen overeen met de drie belangrijkste vragen die je met Google Analytics kunt beantwoorden.

Om de statistieken van je website te kunnen zien, moet je een Google Analytics property aanmaken voor je website. Je krijgt de statistieken als er een koppeling is gemaakt tussen je website en Google Analytics. Je logt in met dezelfde Googleaccount als waarmee je Google Analytics hebt aangemaakt. Google Analytics bezit ontzettend veel statistieken. Die analyseren kost zoveel tijd dat weinig mensen er zich aan wagen. Toch kunnen de statistieken je uitvoerige informatie geven over het gedrag van je bezoekers op je website, waar je verbeteringen kunt aanbrengen en waar onbenutte kansen liggen. Daarom kun je je het best alleen op de belangrijkste statistieken concentreren. Dat kost je hoogstens tien minuten en het zorgt ervoor dat je betere beslissingen over je website kunt nemen. Je krijgt inzicht in de zwakke en sterke punten, en in de effectiviteit van investeringen in social media, Adwordscampagnes of contentmarketing. De drie belangrijkste vragen zijn:

  • Hoeveel bezoekers (gebruikers) komen er op mijn website?

  • Vanwaar komen die bezoekers?

  • Wat doen ze op mijn website?

Aantal unieke gebruikers

Het eerste wat je te zien krijgt bij je Google Analytics-profiel, zijn de unieke gebruikers van de periode die je hebt ingesteld. Meestal staat die op zeven dagen maar je kunt die instelling aanpassen. De grafiek laat per periode zien hoeveel gebruikers je website per dag heeft ontvangen. Ze worden ‘gebruikers’ genoemd omdat een bezoeker verschillende keren per dag de website kan bezoeken, de ene keer bijvoorbeeld via een smartphone, de andere keer via een desktopcomputer. Google telt beide bezoeken maar als één gebruiker, en houdt dat bij zodat je het verschil tussen sessies en gebruikers kunt zien. Als een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief is op je site, wordt een nieuwe activiteit gerekend als een nieuwe sessie. Als gebruikers je site verlaten en binnen 30 minuten terugkeren, wordt dat tot de oorspronkelijke sessie gerekend. Als een gebruiker je site verlaat en bijvoorbeeld na 31 minuten terugkeert, wordt de nieuwe activiteit wel als een nieuwe sessie gerekend. Je kunt die limiet echter aanpassen, zodat een sessie een paar seconden of enkele uren kan duren. Een sessie eindigt sowieso op het einde van de dag. Dat is standaard om middernacht, maar je kunt zelf bepalen wanneer de dag eindigt door de tijdzone-instellingen aan te passen. Ten slotte eindigt een sessie ook telkens wanneer de campagnebron van een gebruiker verandert. Zelfs wanneer een sessie nog loopt (dat wil zeggen: dat er minder dan 30 minuten zijn verstreken), wordt die afgesloten en wordt er een nieuwe sessie gestart. In het algemeen wordt de campagne steeds geüpdatet wanneer de gebruiker je site bereikt via een zoekmachine, een verwijzing van een andere website of een url die een campagnetag bevat. Wat is nu een goed aantal bezoekers? Dat hangt af van je website, je markt en je concurrenten. Natuurlijk is meer bezoekers beter, maar het verloop van de grafiek is belangrijker. Je kunt daarom het best altijd naar een langere periode kijken: de laatste dertig dagen bijvoorbeeld, of nog langer door zelf een start- en einddatum te selecteren. Maak je niet te druk als je een gekke piek of daling ziet; kijk of de trend de goede of de slechte richting uitgaat. Je zult merken dat je vanzelf doorkrijgt hoeveel unieke bezoekers voor je website normaal is. In het weekend en in de zomermaanden bijvoorbeeld kan het bezoek op je website een duidelijke dip hebben, maar tijdens de kerstdagen een piek vertonen.

 

HOE KOMEN BEZOEKERS OP JE WEBSITE TERECHT?

  • Organic search: bezoekers via zoekmachines zoals Google of Bing

  • Referral: bezoekers via andere websites die linken naar je website

  • Direct: bezoekers die de URL van je website rechtstreeks invoeren

  • E-mail: bezoekers via een e-marketingcampagne

  • Paid search: bezoekers via betaalde advertenties

  • Social: bezoekers via platformen zoals Facebook, Google+ of LinkedIn

 

Vanwaar komen je bezoekers?

Bezoekers komen op verschillende manieren naar je website. De manier van bezoeken is in te delen in direct, referral, social, via organic search, via e-mail en via paid search (zie ook kaderstuk). Het kan zijn dat bepaalde bronnen zoals e-mail of paid search niet zichtbaar zijn bij je website. Dat komt doordat er dan geen of nauwelijks bezoekers via die bronnen naar je website komen. Bij websites die niet goed presteren, is het directe verkeer relatief groot. Dat komt omdat Google de website niet als een relevante actuele website ziet, er geen socialmedia-activiteiten zijn, en andere websites geen links naar de website opnemen. Zo blijft er alleen direct verkeer over. Het overzicht van de bron van je bezoekers (acquisitieoverzicht) is handig om te kijken of de acties die je hebt ondernomen, effect hebben gehad. Als je bijvoorbeeld in een website een contentmarketingfunnel hebt opgezet, wil je dat terugzien in de statistieken door een toename in het organische verkeer. Je bekijkt dat door te klikken op het kanaal waarvan je meer wilt weten, bijvoorbeeld ‘organic traffic’. Als je de periode van de grafiek vergroot naar bijvoorbeeld het afgelopen half jaar, zie je hopelijk een stijgend verloop. Als dat niet zo is, weet je dat de activiteiten en investeringen die je tot nu toe hebt gedaan, onvoldoende zijn geweest.


Voorbeeld van een acquisitieoverzicht
Voorbeeld van een acquisitieoverzicht

 

FUNNEL

Een funnel of trechter is een marketingterm die het pad beschrijft dat de bezoeker bewandelt op je website. De funnel loopt vanaf het punt waarop de bezoeker binnenkomt tot het moment dat de bezoeker de conversie maakt van anonieme bezoeker naar lead of prospect.

Elke pagina krijgt zijn eigen doel en moet ervoor zorgen dat de bezoeker doorgaat naar de volgende pagina. Een blogartikel trekt nieuwe bezoekers aan en leidt de bezoeker naar de diensten- of productenpagina. De pagina met de voordelen over de diensten en producten moet de bezoeker laten zien wat ze aan de diensten of de producten hebben en ze verwijzen naar de succesverhalen. De succesverhalen moeten ervoor zorgen dat de bezoeker de diensten of de producten wil hebben en door wil gaan naar de contactpagina.

 

Inhoud

Welke pagina’s ontvangen de meeste bezoekers? Welke worden het meest gelezen of zorgen er juist voor dat bezoekers de website verlaten? Zo’n overzicht laat zien hoe het met de inhoud van je website is gesteld en hoe bezoekers daarop reageren. Je vindt dat overzicht door achtereenvolgens naar Gedrag, Site-inhoud en Alle pagina’s te gaan. Je ziet dan de toptienpagina’s van je website. Om nog meer pagina’s te zien kun je onderaan op de pagina het aantal naar 50 aanpassen. Naast het aantal paginaweergaves zie je nog meer kolommen. Een belangrijke kolom is ‘gem. tijd op pagina’. Zeker als je een website hebt met blogs, artikelen of cases, wil je dat die gelezen worden. Pagina’s waarop bezoekers niet lang blijven, maar die wel veel tekst bevatten, zijn zwakke plekken die je onder de loep moet nemen. Je kunt die pagina’s verbeteren door je artikelen beter leesbaar te maken met bijvoorbeeld subkopjes en opsommingen. De kolom ‘Bouncepercentage’ is nog belangrijker: die geeft aan hoeveel bezoekers op die pagina kwamen vanaf Google, maar niet vonden wat ze zochten. Ze gingen daarom weer terug naar Google om daar verder te zoeken. Ze stuiteren als het ware terug naar Google, vandaar de term ‘bounce’. Heb je pagina’s met een hoger bouncepercentage dan het gemiddelde van je website, dan zijn dat de pagina’s die je aandacht verdienen (dat gemiddelde zie je bovenaan in de kolom ‘Bouncepercentage’). Die pagina’s zou je kunnen verbeteren: denk aan het uitbreiden of updaten van de tekst of het toevoegen van interessante afbeeldingen zoals infographics.

Hoe vaak raadplegen?

De bovenstaande drie statistieken zou je wekelijks moeten bekijken. Maandelijks kan ook, maar dan loop je het risico dat je achter de feiten aan loopt. Natuurlijk bezit Google Analytics nog veel meer gegevens, zoals de verdeling tussen mobiel gebruik en desktopgebruik of de locatie van de bezoekers. Dat zijn interessante overzichten als je een specifiek probleem of vraagstuk hebt over dat onderwerp of als je een keer tijd overhebt.

Bots

Google Analytics doet zijn best om de statistieken zo ‘zuiver’ mogelijk te maken. Het maakt een goed onderscheid tussen bots en echte bezoekers. Daarnaast werkt Google met sessies. Iemand kan verschillende keren een website bezoeken, maar omdat Google weet dat het om een en dezelfde persoon gaat, telt het maar een sessie. Daardoor is het vaak een teleurstelling als je de hits die je eigen CMS of oudere statistiekensystemen zoals AWstats laten zien, vergelijkt met de statistieken uit Google Analytics.


 

BRONNEN

 

Bart Schepers Bart Schepers is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Ad Rem. bart.schepers5@telenet.be


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page