top of page
Ruben Peeters

Copywriter’s block. Hoezo?

Iedereen die schrijft, krijgt ermee te maken: soms loopt de motor vast. Geen inspiratie. Het vat is af. Writer's block. Angst voor het witte blad. Hoe ga je daarmee om? Heb je echt geen inspiratie, gewoon geen zin of liep het ergens in de briefing verkeerd? En ... hoe kan je writer's block dan verhelpen?


Writer's block, angst voor het witte blad ... Geen inspiratie? Slechte dag? Of kreeg je een onvolledige briefing?

Scenario van een writer's block


8.00 u.

Uren naar je scherm staren. Of naar buiten. Koffie halen. Youtube-filmpje kijken. Zalando. Nog een filmpje kijken.


11 u.

Koffietje ? Verdorie, is het al zo laat? Wat gaat de tijd snel! En wat een saai onderwerp ook. Kan het wat stiller, daar? Meeting, nu???


15 u.

DO NOT ENTER. Betreden op eigen risico.


16.58 u.

Copywriterskantoor officieel tot rampgebied uitgeroepen.

Hongerige leeuwen

Het scenario hierboven komt sommigen bekend voor. Copywriters, en alle andere schrijvers bij uitbreiding, hebben een gevaarlijk kantje. In een mum van tijd switchen ze van de grappige taaltovenaar tijdens de koffiebreak naar een hongerige leeuw in een kooi die op elk moment kan uithalen. Rondjes draaiend, achter z’n staart aan, hongerig naar woorden. Met duidelijk te veel koffie achter de kiezen. DO NOT ENTER.


Komaan, Jos ...

Schrijvers die wel willen, maar niet kunnen. Dat heet writer’s block. Of, schrijversblok, voor wie dat ooit in het Nederlands zou willen gebruiken. Het is een beklijvend gevoel: angst voor de witte bladzijde wanneer je aan een nieuwe opdracht begint. Alsof je je mojo kwijt bent. Alsof je leven afhangt van je deadline. Alsof er aan de urinoir iemand staat mee te gluren. “Komáán, Jos …”


Allemaal excuses

Onzin? Misschien wel. De reden waarom je niet lijkt te kunnen starten om daarna in ijle stress de job over de deadline te knallen, is vaak niet meer of minder dan een excuus. Of – en dat is eigenlijk veel erger – jij, een tussenpersoon of de klant zelf heeft de job van in het begin niet grondig aangepakt. Het goede nieuws is dat je deze wittebladangst perfect kan overwinnen. OEF!


Een aantal mogelijke redenen waarom het schrijven niet wil lukken:

  • je hebt geen inspiratie of gewoon geen zin

  • je hebt te veel (ander) werk

  • je bent er niet bij

  • je voelt je niet goed bij het onderwerp en denkt dat je lezers je zullen afknallen

  • het is te warm, de koffie is op, die stoel zit niet lekker

Of die redenen allemaal zo gegrond zijn, hangt er maar van af. Soms heb je gewoon écht een slechte dag, geen zin of verhinderen externe factoren dat je je kan concentreren. Maar meestal spelen er andere dingen mee.

Creativiteit: het grootste excuus sinds mensenheugenis


"Verzin maar iets, je bent toch creatief? Work your magic!" Creativiteit is een toverwoord dat te pas en te onpas valt als mensen niet goed weten wat ze willen of wanneer ze dat niet kunnen verwoorden. Het is dan jouw taak om te weten te komen wat de klant verwacht. Stel gerichte vragen. Vraag een briefing.



Ook copywriters gebruiken een creatieve dip vaak als excuus. "Het lukt me even niet. Ik ben vandaag niet creatief genoeg." Weet dat creativiteit vooral hard werk is. De grootste creatievelingen werken waarschijnlijk ook het hardst. Heb je genoeg research gedaan? Heb je daarvoor voldoende tijd gekregen?

Te weinig tijd

Met hoeveel luxe heeft de klant of accountmanager je overladen om aan een opdracht te werken? Met andere woorden, hoeveel tijd heb je gekregen? En omvat die tijd enkel het schrijfwerk, of ook je research, eventuele interviews en een zoekwoordenonderzoek? Krijg je dat allemaal wel op tijd klaar?


Maar wacht ... Heeft de klant dat allemaal wel gevraagd? Moet je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitvoeren als je bijvoorbeeld maar een kleine tekst moet herschrijven. Heb je uitgebreide research nodig als je de meeste informatie duidelijk op de website of in de briefing van de klant vindt?


Ga dus altijd goed na wat de verwachtingen zijn. Wat staat er in de offerte? Doe je werk grondig, maar wees realistisch. Je klant wil ook echt niet dat je meer tijd dan nodig aan een job besteedt.


Briefing. Hallo?

De briefing bevat de spelregels van je opdracht. Zonder spelregels kan je gewoon niet spelen. Als je je niet goed voelt bij een bepaalde job, geen zin of inspiratie hebt, dan is een slechte of geen briefing daar meestal de oorzaak van. Tip: werk met een briefingdocument dat alle noodzakelijke elementen bevat. Denk aan de doelgroep, het aantal woorden, de timing, tone of voice.


Moet het snel gaan? Probeer dan toch met een snelle briefing de essentiële info van je klant te ontfutselen.


Doe genoeg research

Schrikt het topic waarover je moet schrijven je af? Ben je bang voor je lezers? Spoiler: dat is niet nodig. Jij draagt het petje van copywriter. Je zit op z'n stoel, drinkt koffie uit z'n "write without fear, edit without mercy"-kop. Je hebt nog net geen gouden wc-bril, maar hey, we proberen alleen maar je ego te op te krikken.


Moet je een volledige website volpennen over baggerwerken? Je lezers informeren over hun belastingaangifte? Medische devices uitleggen? Ja, jij dacht natuurlijk dat je altijd over de nieuwste smartphones, feta en zoete aardappel of de hipste woontrends ging mogen schrijven.


Eigenlijk maakt het onderwerpt niet uit. Het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer: doe voldoende research. Wie is je doelgroep? Wat wil die doelgroep? Wat zoeken ze online? Hoe werkt het product en wat maakt het interessant? Ga zo maar door.


Wees gretig. Maak notities. Met een goede portie research overwin je alles. Voor de rest: vertrouw op je kunnen. En je zal zien: de lucht klaart op!



Comments


bottom of page