top of page

Hoe geef je storytelling een plaats in de contentmarketingstrategie van je bedrijf?

Met storytelling kan je je klanten en prospecten via je contentmarketingplan een boeiende ervaring bezorgen. De consument van vandaag is meer dan ooit op zoek naar meer dan alleen een lijst met commerciële kenmerken. Ze willen ontroerd, geïnspireerd en verbonden worden. Storytelling is van nature het beste instrument om krachtige emoties op te wekken, en met boeiende verhalen een onvergetelijke indruk te maken. Maar het heeft ook een andere troef: storytelling maakt contentmarketing krachtiger.

Uiteindelijk is storytelling een manier om een authentieke en blijvende band met consumenten te scheppen. In een wereld die verzadigd is door informatie biedt storytelling een opportuniteit om het verschil te maken en dus echt een impact uit te oefenen.


Boek met lichtjes ter illustratie van storytelling


Een boeiend contentplan

Door deze verhalende kracht te benutten kan een bedrijf niet alleen zijn merk een menselijkere toets geven, maar ook een diepe emotionele band opbouwen met zijn publiek en zich op een gedenkwaardige manier onderscheiden in een concurrerende markt. Een dergelijke aanpak kan jouw communicatie werkelijk in een boeiende en authentieke ervaring veranderen. Hier zijn een paar concrete voorbeelden van hoe je storytelling kunt opnemen in je contentmarketingplan en een nieuwe wind kunt laten waaien in je kmo:


Het verhaal van de stichter:

Deel het inspirerende verhaal van het ontstaan van je bedrijf. Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt opgericht dat wellnessproducten maakt, vertel dan hoe jouw persoonlijke zoektocht jou ertoe bracht een merk te creëren dat anderen helpt een gezonder en evenwichtiger leven te leiden.


De reis van de klant:

Zet de succesverhalen van je klanten in de kijker. Vertel hoe ze jouw producten en diensten hebben ontdekt, welke uitdagingen ze hebben overwonnen en hoe hun leven is verbeterd dankzij jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een professioneel coachingsbureau runt, vertel dan hoe een van je klanten zijn carrière heeft getransformeerd dankzij jouw advies en ondersteuning.


Achter de schermen:

Ga achter de schermen van je processen. Deel de uitdagingen, inspiratiemomenten en belangrijke beslissingen die je producten en diensten hebben gevormd. Als je bijvoorbeeld een ontwerpbureau hebt, vertel dan hoe een conceptueel idee werd omgezet in een eindproduct, waarbij je de belangrijkste fasen benadrukt.


Bijdrage van je werknemers:

Zet je werknemers en hun impact op het bedrijf in de kijker. Deel verhalen over hun passie, toewijding en rol in het succes van het bedrijf. Als je bijvoorbeeld een cateringbedrijf runt, vertel dan hoe het enthousiasme van een gepassioneerde chef-kok een speciaal tintje aan je gerechten heeft gegeven en heeft geholpen om klanten aan je te binden.


De evolutie van je producten:

Vertel ons hoe je producten in de loop der tijd zijn geëvolueerd. Laat zien hoe je naar feedback van klanten hebt geluisterd en verbeteringen hebt aangebracht om beter aan hun behoeften te voldoen. Als je technologische producten verkoopt, vertel dan hoe feedback van gebruikers je productupdates heeft gevormd.


Sociale media, een verhalenvitrine

Laat je sociale media niet langer links liggen! Dankzij storytelling en een goed opgesteld contentplan kun je je online aanwezigheid snel boosten aan de hand van een boeiende ervaring voor je publiek. Kwalitatieve content is de hoeksteen van elke succesvolle socialmediastrategie en geeft je een unieke troeven om een opmerkelijke band op te bouwen met jouw community.


Elk sociaal platform biedt zijn eigen voordelen voor storytelling. Benut op Instagram de visuele kracht om verhalen te vertellen door middel van aantrekkelijke beelden en bijschriften. Gebruik bondige verhalen om een authentiek inzicht te geven in het dagelijkse leven van je bedrijf. Op Facebook kunnen langere publicaties dieper ingaan op complexere verhalen en diepgaande reflecties. X -voorheen Twitter-, met zijn beperkingen van het aantal tekens, vraagt om korte vertelsels in weinig woorden.


Als je storytelling opneemt in je contentstrategie op sociale netwerken, zorg er dan voor dat de stem en persoonlijkheid van je merk consistent blijven. Elk verhaal moet een duidelijk doel hebben, of je je publiek inspireert, vermaakt of onderwijst. Het evenwichtige gebruik van emotie en empathie in je verhalen zal positieve reacties uitlokken en de discussie onder je abonnees aanzwengelen.


Algo-ritmes en microstorytelling

Vergeet niet dat op sociale media consistentie de sleutel tot succes is. Een constant ritme is essentieel om de vluchtigheid van content bij te houden. Dans op het ritme van de algoritmes. Een woordspeling waar waarheid inzit, want deze "algo-ritmes" bepalen de zichtbaarheid van je publicaties. Maar hoe combineer je dit hoge tempo met de kunst van storytelling? Het antwoord ligt in het herkennen van het potentieel dat inherent is aan de kleine verhalen, vluchtige momenten en het reilen en zeilen van je bedrijf.


Natuurlijk mist je gewone kalender van het dagelijks leven de grootsheid van epische verhalen. De truc zit hem echter in de manier waarop je deze momentopnames presenteert. Door te kiezen voor storytelling worden zelfs schijnbaar onbelangrijke momenten onderdeel van een groter verhaal. Een eenvoudige anekdote op kantoor kan een venster op de bedrijfscultuur worden, een geleerde les kan worden omgezet in een bron van inspiratie en een vrolijke interactie met een klant kan de diepe band tussen je merk en je publiek oproepen.


Regelmaat, gecombineerd met een vertelperspectief, zijn de ingrediënten van een intens mozaïek van verhalen dat in de loop van de tijd evolueert. Kortom, sociale netwerken hebben niet altijd de grote trom nodig. Het is de fijne touch van microstorytelling die een symfonie van content creëert, georkestreerd om een authentiek en boeiend verhaal te vertellen. Door regelmaat te omarmen en de magie van korte verhalen te ontdekken, beheers je de kunst om je publiek te boeien in de ongeremde wereld van sociale media.


Meer dan een communicatiebureau

Bij IBIS communications hebben we een passie voor de kunst van storytelling. Als je projecten of initiatieven hebt waarbij we onze verhalende expertise kunnen inzetten voor je contentmarketing, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij geloven in de kracht van verhalen om je doelgroep te boeien, te betrekken en te inspireren op je sociale netwerken. Of het nu gaat om het ontwikkelen van rake marketingcampagnes, het creëren van boeiende content of het bedenken van unieke communicatiestrategieën, wij zijn er om je verhaal te laten schitteren. Vertel ons over je projecten en samen kunnen we onvergetelijke ervaringen creëren die een blijvende indruk achterlaten.

bottom of page