top of page

Slim "recycleren": haal meer uit je content

Je hebt het perfecte artikel geschreven: beknopt en toch informatief, heerlijk helder en vlot leesbaar met hier en daar een geestige zinspeling. Een tekst om mee uit te pakken. Wat doe je er vervolgens mee? Naar de drukker sturen en er niet meer naar omkijken? Een gemiste kans. Je paradepaardje hoeft geen eendagsvlieg te zijn.

Stof afvegen

Op goede content staat geen vervaldatum. Blader eens door je archief en je zult zien dat je de meerderheid van je stukken opnieuw kunt gebruiken. Gewoon even afstoffen en weer de wereld in sturen. Opgelet: een blog met recepten blijft langer ‘vers’ dan een artikel met nieuwtjes uit de techwereld. Achterhaalde informatie kun je beter schrappen of up-to-date maken, maar het warme water hoef je niet telkens opnieuw uit te vinden.

Spin-off

Content kan op verschillende manieren gerecycleerd worden. Gebruik bijvoorbeeld oude content als springplank voor iets nieuws. Je lijstje met tips en tricks kun je uitbreiden met een deep dive voor elk advies. Geen brainstorm meer nodig, en de links tussen al die artikels maken je website SEO-proof.

Je kunt ook bestaande content in een ander jasje steken. Maak een infographic van een blogpost, een video-essay van een longread, stuur je recepten uit in een nieuwsbrief … Iets naar een ander medium overzetten is slim werken in plaats van hard werken: een deel van de inspanning is al achter de rug. Als extra voordeel bereik je met een multimediale aanpak een groter publiek.

Als de berg niet naar Mozes komt...

Je publiek is niet homogeen. Via elk kanaal bereik je andere gebruikers: een facebooker kan een twitteraar zijn, maar dat zijn ze zeker niet allemaal. Zoek je publiek dus op waar het zit, en spreek de juiste taal. Een zakelijke tekst die je via Linkedin verspreid hebt, maak je beter iets luchtiger voor Facebook. Door dezelfde content op verschillende communicatiekanalen te verspreiden, bereik je een zo groot mogelijk deel van je publiek. Als bijkomend voordeel straalt je bedrijf uniformiteit uit. Of mensen je content nu tegenkomen op Facebook, je website of in een brochure, ze zien overal hetzelfde verhaal.

Met gerecycleerde content spaar je niet alleen tijd uit, je krijgt er ook meer voor terug. Hou wel altijd rekening met je publiek als je content hergebruikt of verspreidt. Ga op zoek naar de toegevoegde waarde, een kleine aanpassing kan een wereld van verschil maken.

bottom of page