Theorie vertaalt zich niet zomaar naar praktische expertise, iedereen met een rijbewijs kan daarvan getuigen. Je hebt je door het moeras van marketingjargon geworsteld en je weet wat contentmarketing is. En nu? Nu moet je die kennis in resultaten omzetten. Makkelijker gezegd dan gedaan: tussen droom en daad staan praktische bezwaren in de weg.
Content maken is een kunstvorm. Nee, content zal je niet in een museum terugvinden, dus misschien is het geen ‘Kunst’ met hoofdletter, toeters en bellen. Maar het is wel een vak apart. Net zoals in de échte kunstwereld, bekijk je content best door twee brillen: vorm en inhoud. Beide moeten op punt staan om van straffe content te kunnen spreken.
Goede content lost een probleem op
De inhoud moet minstens een klik waard zijn, dat spreekt voor zich. Vraag je dus af wat je doelpubliek interessant vindt en wat jij te bieden hebt. Met andere woorden: zit je publiek met vragen die jij kan beantwoorden? Ben je marketeer, dan leg je uit wat contentmarketing is. Of is lekker eten jouw vakdomein? Deel dan jouw beproefde methode om varkensribbetjes op de barbecue klaar te maken. Wees niet bang om in de diepte te gaan. Je publiek is op zoek naar jouw kennis van zaken. Leg uit waarom je je varkensribbetjes net zo versnijdt, kruidt en bakt. Het waarom van dingen is razend interessant én helpt bij de toepassing van de geleerde kennis. Als die varkensribbetjes van de eerste keer lukken (en naar meer smaken), komt je publiek gegarandeerd terug voor meer barbecuetips.
Beantwoord de vragen des levens
Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Je content hoeft dus niet altijd toepasbare kennis te zijn. Soms is het gewoon leuk om een blik achter de schermen te krijgen. Hoe ziet de dag van een sterrenchef eruit? Wat doet een boswachter zoal? Dat zijn de vragen des levens waarop we allemaal een antwoord zoeken.
Ga voor de shares
In het beste geval is je content zo ongelooflijk interessant dat het een eigen leven gaat leiden. Zoon deelt je barbecuerecept met papa of mama, grillmeester(es) van dienst, naar aanleiding van de volgende familiebarbecue. Die laatste speelt het dan weer door naar een kameraad ter inspiratie. Je moet ook niet te veel verwachten: zo viraal als een schattige kattenvideo zal je blog nooit worden, zeker wanneer je B2B communiceert. Maar het loont wel om eens na te denken over wat mensen ertoe drijft die deelknop aan te klikken.
Eigenlijk komen al deze adviezen neer op hetzelfde: ken je publiek en plaats je in hun schoenen. Vraag je af of je content een probleem oplost, een vraag beantwoordt of de nieuwsgierige aagjes prikkelt.
Je moet er visueel uitspringen
Mensen worden constant gebombardeerd met prikkels, zeker online. We bladeren door tabs, scrollen op de tablet en sms'en naar onze Tinderdate, allemaal tegelijkertijd maar (hopelijk) nooit achter het stuur. Om op te vallen moet je dus erg je best doen. Daarom is het ook extra belangrijk dat de vormgeving van je content pico bello is.
Een goede contentmarketeer houdt dus altijd de vinger aan de pols. Welke visuele aspecten spreken gebruikers aan en doen het goed op sociale media? Welke mogelijkheden bieden online platformen en welk platform doet mijn content het best tot uiting komen? Soms zet je je beelden best in een carrousel, soms maak je er beter een video van.
Professionele uitdaging of een ruwe diamant?
Het loont natuurlijk ook om te investeren in expertise. Adembenemende beelden laat je best over aan een ervaren fotograaf, overzichtelijke infographics maakt de grafisch vormgever. Voor pakkende teksten spreek je een copywriter aan. Hoe professioneler de content, hoe beter de respons. Nu, niet iedereen kan een grafisch genie zijn. Dat mag je niet tegenhouden om toch zelf aan de slag te gaan. Zeker bij een blik achter de schermen maakt het niet uit dat je beeldmateriaal wat minder afgewerkt is. Een foto van de keuken van je restaurant kan je ook gewoon zelf nemen met je smartphone. Als er lachende medewerkers op de achtergrond staan, is een amateuristische foto zelfs wat charmanter: je bedrijf wordt op slag een stuk menselijker. De kunst van straffe content ligt dus in het samenspel van prikkelende inhoud en aantrekkelijke vormgeving. Het lijkt evident, maar de echte uitdaging ligt natuurlijk in de uitwerking. Kan je wat hulp gebruiken? Neem contact op met ons! We buigen ons samen over de content waarnaar je klanten op zoek zijn.
Comments