top of page
Ruben Peeters

Copy en visual: niet altijd het gedroomde huwelijk?

Peper en zout. Paard en kar. Barbie en Ken. Onafscheidelijke duo’s zijn voor altijd. In contentmarketing heb je woord en beeld. Die twee gaan onvermijdelijk hand in hand. En zoals in elk huwelijk kunnen ze het beste én het slechtste in elkaar naar boven halen.

Waarom bijvoorbeeld geen beeld op maat? Voor Diversi Foods ontwierpen we deze tijger om hun tijgerstokbrood in de verf te zetten.

Alle content waarmee bedrijven, influencers, de overheid, kunstenaars ons overspoelen, moet een duidelijke boodschap bevatten. Of die nu in een digitaal of fysiek medium zwemt. En bij die boodschap zouden vorm en een inhoud altijd één moeten zijn. Ja, dat heeft Aristoteles ooit gezegd. Je woordkeuze én visuele context moeten elkaar dus versterken door hetzelfde doelpubliek aan te spreken en dezelfde sfeer uit te stralen. Dat lijkt evident, maar het is vaak hit-and-miss.

Een beeld zegt meer dan ...

Visuele content is enorm dankbaar. Beelden zijn veel makkelijker te absorberen dan tekst. Dat heeft iets met de hersenen te maken. Zo kan je met een infographic info veel sneller structureren zodat je lezer de boodschap meteen begrijpt. Natuurlijk kan dat alleen als de begeleidende tekst, hoe beknopt ook, even gestructureerd en duidelijk geschreven is. Het spreekt voor zich dat een knoert van een taalfout je boodschap helemaal tenietdoet.


Knullige stockfoto’s gaan soms een eigen leven leiden. Vraag maar aan András Arató. Hij werd wereldberoemd toen de stockfoto’s waarvoor hij model stond, bleven opduiken in een komische reeks memes.

Van foto's tot meme

Beelden liggen overal voor het rapen. Voor een appel en een ei kan je in beelddatabanken professionele foto’s opsnorren. Een bakker die een meergranenbrood bakt en daar schijnbaar een orgasme van krijgt, een man in pak die in een flashy matrix met managementspeak goochelt en daarbij een hologram met pictogrammen uit een andere dimensie tovert … En handenschuddende mensen. Véél handenschuddende mensen. Duidelijk gemaakt toen dat nog mocht …


Maar al te vaak staan saaie stockfoto’s als opvulling op websites of sociale media. Maar het is niet omdat je visuals gebruikt, dat je daar meteen de nodige volgers en likes voor terugkrijgt. Gebruik beelden waar mensen gelukkig van worden. Waarom hou je zelf geen shoot? Of waarom gebruik je geen illustraties? Een beetje creativiteit en persoonlijkheid doen wonderen en hoeven niet veel te kosten. Dat hebben de beste influencers op Instagram goed begrepen.


Stockfoto’s zijn voor visuele content zo’n beetje als #lifequotes voor copy. Veel te veel mensen gebruiken ze, ze zijn dan ook – bijna – gratis, ze zijn in tegenstelling tot wat ze zelf doen uitschijnen, niet inspirerend en jij haat ze. Da’s natuurlijk kort door de bocht, want lang niet alle stockfoto’s doen je haren rijzen. Het gaat erom de juiste beelden te kiezen – niet te glad, niet te klef – op maat van jouw doelpubliek. Op die manier kunnen we af en toe zelfs een mooie quote slikken #sorrynotsorry.

Inspirerende copy roept ook beelden op

En nee, het moet niet altijd stomen onder de lakens, maar je mag er wel naar streven. Het perfecte beeld op de juiste plaats, en dat met de juiste paar lijnen tekst. Meer moet dat toch niet zijn? Natuurlijk willen we graag zeggen dat wij daarin gespecialiseerd zijn, maar ervaar dat vooral zelf. Benieuwd naar het geknipte totaalplaatje voor jouw website, sociale media, catalogus of folder? Stuur ons een mail of bel ons!

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page