top of page
  • Wannes Rombaut

3 vaak vergeten marketingkanalen

De klassieke communicatie- en marketingkanalen kennen we allemaal: sociale media, nieuwsbrieven, blogs, mailings, online en offline advertenties … Maar er zijn ook een aantal vaak vergeten kanalen waarmee je je bedrijf in de verf kan zetten of de herkenbaarheid van je merk een duwtje in de rug kan geven. Kers op de taart: het kost weinig moeite om die kanalen een plaats te geven in je communicatiestrategie.




Google Reviews als uithangbord van je bedrijf


Google Reviews en andere recensieplatformen worden geregeld uit het oog verloren, maar bieden veel kansen om aan klantenbinding te doen. Het ligt voor de hand, maar goede recensies zorgen ervoor dat potentiële klanten sneller voor jouw bedrijf kiezen. Logisch, want je bedrijf ziet er betrouwbaar uit. Maar er is nog een voordeel aan Google Reviews: hoe meer recensies je hebt, hoe zichtbaarder je in lokale zoekopdrachten bent. Als je een aantal recensies op je palmares hebt, staat je slagerij of geschenkenwinkel op Google Maps hoger in de lijst met zoekresultaten.

Screenshot van Google Map Pack
Google Map Pack promoot de bedrijven met de beste recensies.

Recensieplatformen helpen je ook een positief verhaal over je bedrijf te vertellen. Als je op goede én slechte recensies reageert, toon je dat je geëngageerd bent om een zo goed mogelijke service of zo goed mogelijk product aan te bieden. Je bewijst er ook mee dat je altijd op zoek bent naar manieren om het beter te doen en dat je wakker ligt van de ervaring van je klanten. Die uitstraling schept vertrouwen.


Platformen zoals Google Reviews kunnen nog op een andere manier een goudmijn zijn. Ze zijn bij uitstek geschikt om de persoonlijkheid van je bedrijf te etaleren. Kleine, hippe bedrijven kunnen antwoorden met een kwinkslag, grotere bedrijven slaan een meer formele, betrouwbare toon aan. Aarzel niet om aan potentiële klanten te laten zien wie je bent en waar je voor staat.


Commentaren op sociale media

Ook op sociale media valt er veel winst te boeken. Je kan er je klanten en je volgers beter leren kennen en laten zien dat het in jouw bedrijf bruist van de activiteit. Facebookreacties zijn ook een uitgelezen kans om je bedrijf wat kleur te geven. De waarde van een positieve, menselijke uitstraling mag je niet onderschatten. Laat begiftigde socialemediamanagers hun charmes bovenhalen. Zo bouw je aan een sterke band met je klanten én geef je je bedrijf een goed imago.


Neem bijvoorbeeld webwinkel bol.com: Leuke commentaren krijgen een gevat antwoord. Oprechte vragen en negatieve commentaren worden hoffelijk en correct afgehandeld.


Community marketing: wat is het en hoe pak je het aan?

Zeg het woord ‘gemeenschap’ en iedereen denkt aan buurttuintjes en bakfietsen. In marketing werken gemeenschappen wel een beetje anders. Communitymarketing is een strategie om je merk te doen groeien door je klanten of je gebruikers centraal te stellen. Je voorziet een platform om je klanten met elkaar te verbinden. Dat platform kan een online forum of app zijn, maar bijvoorbeeld ook een hashtag. Of je nu je eigen applicatie bouwt of socialemediakanalen, communitymarketing is een ontzettend sterke tool om aan klantenbinding te doen en organische mond-tot-mondreclame te genereren. Om een gemeenschap rond je dienst of product op te bouwen, moet je weten wat je klanten belangrijk vinden en daarop inzetten.

Gemeenschappen vormen zich rond gedeelde interesses. Je bent dus op zoek naar gebruikers die bij jouw bedrijfsactiviteit aansluiten. Als je sportkleding maakt, dan zet je in op de fitness- en lifestylegemeenschap. Je kan met (potentiële) klanten tips uitwisselen en hen er ook toe aansporen om elkaar op jouw forum aan te moedigen of bij te staan. Misschien een platform om lokale sportpartners aan elkaar te koppelen voor een tripje naar de sporthal? Tinder voor gewichtheffers, zeg maar.


Je hoeft niet altijd met een app of een website op de proppen te komen om aan communitymarketing te doen. Slagers en delicatessenzaken kunnen bijvoorbeeld foodies lokken met recepten en #lekkereten. Ja, hashtags zijn handige tools om je gemeenschap te doen groeien als je erin slaagt een eigen hashtag te lanceren. Nodig je volgers uit om hun favoriete gerecht klaar te maken en er op Instagram een foto van te delen met een van jouw hashtags. Met een beetje geluk krijgt je hashtag wat momentum en zie je je aantal volgers groeien.


Ook een goed idee: breng je gemeenschap offline samen. Organiseer bijvoorbeeld een culinaire workshop of een sportevenement. Zo krijg je de kans om je klanten te ontmoeten én je klanten kunnen tegelijkertijd onderling nieuwe contacten leggen. Dat is de ideale manier om een persoonlijke band te creëren en je gemeenschap te versterken. Zeker in deze digitale tijden (en met een reeks lockdowns nog vers in het geheugen) wordt het almaar belangrijker om elkaar ook offline te ontmoeten.


Er zijn naast de traditionele marketingkanalen dus nog heel wat mogelijkheden om je bereik uit te breiden. Wil je jouw merk ook doen groeien maar weet je niet hoe je daaraan moet beginnen? Neem contact op met ons!

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page