top of page

Hoe verbeter je het engagement van een webpagina?


Dashboard engagement rate

De engagement rate – letterlijk het betrokkenheidspercentage of de interactieratio (Google noemt het zelf engagementpercentage) – wordt de belangrijkste maatstaf om de prestaties van je website te beoordelen. In dit artikel ontdek je onze tips om de efficiëntie van je webpagina’s te verbeteren aan de hand van hun content.



Wat is de engagement rate?

Lange tijd was het bouncepercentage dé maatstaf om de interactie van bezoekers op een webpagina te beoordelen. Maar met de komst van Google Analytics 4 ruimt het bouncepercentage definitief plaats voor de engagement rate.


Het bouncepercentage meet alleen het aantal bezoekers dat je website zonder interactie verlaat na een bezoek aan een pagina. Het engagementpercentage daarentegen houdt rekening met verschillende factoren en wordt berekend op basis van sessies die aan ten minste een van de volgende criteria voldoen:


  • De sessie duurt minstens 10 seconden: dit om te garanderen dat bezoekers voldoende tijd hebben gehad om te interageren met je content.

  • De sessie triggert een conversiegebeurtenis: dit kan onder andere een inschrijving voor een nieuwsbrief, een contentdownload of een offerteaanvraag zijn, afhankelijk van je instellingen.

  • De sessie bevat ten minste twee bekeken pagina's: deze page views bewijzen aan dat bezoekers voldoende interesse tonen om je website te verkennen en andere pagina's te bekijken.

Door met deze verschillende criteria rekening te houden, is het engagementpercentage een relevantere maatstaf voor de interactie van bezoekers met je website. Want ze houdt rekening met de kwaliteit van interacties. Op die manier kan je de sterke en zwakke punten van je website opsporen en je contentstrategie optimaliseren om de ervaring van bezoekers te verbeteren en de betrokkenheid te stimuleren.


Verhoog de engagement rate van een pagina verhogen aan de hand van haar content

Natuurlijk heeft de inhoud van je website een grote invloed op deze nieuwe variabele. Hier dus 10 tips om je engagement of betrokkenheid met content te verbeteren:


1. Kwalitatieve content

Om je publiek op je pagina te houden, moet je unieke en relevante inhoud aanbieden. Je content moet beantwoorden aan de behoeften van je doelpubliek en dus nuttige info geven.

2. Hanteer een correcte grammatica en spelling

Als je de grammatica- en spellingsregels niet respecteert, word je content snel onaangenaam om te lezen. Bovendien kan dit gebrek aan professionalisme je merkimago ernstig schaden.

3. Let op de vorm

Zorg ervoor dat je content leesbaar is, met een duidelijk lettertype, goed gestructureerde alinea's, een geschikte woordenschat en luchtige inhoud.

4. Inhoud voor ontwerp

Om de betrokkenheid op je pagina's te bevorderen, moet je design de inhoud volgen, niet omgekeerd. Vaak ontwerpen webdesigners de lay-out van de website nog voor de inhoud is geschreven. Ze gebruiken dan opvultekst zoals Lorem ipsum als vervanging.

5. Genereer optimale betrokkenheid met gerichte microconversies

Voeg aan elke pagina call-to-actions toe om microconversies aan te moedigen: inschrijven voor nieuwsbrieven of brochures downloaden.


6. Structureer je site in contentsilo's

Creëer "cocons" met pagina's rond hetzelfde semantische thema. Deze aanpak, aanvankelijk bedoeld voor SEO-optimalisatie, kan je bezoekers ook aanzetten tot meer interactie met je content.


Visualisatie van semantische cocons
Visualisatie van semantische cocons (bron: No Tuxedo)

7. Pas je content aan de beslissingsfasen aan

Het beslissingsproces voor een aankoop is vaak lang en vereist verschillende interacties met je website. Om je engagement rate te optimaliseren, maak je specifieke pagina's voor elke fase van het besluitvormingsproces, met aangepaste content die leidt tot een unieke en coherente call-to-action (een brochure downloaden, inschrijven voor een nieuwsbrief ...). Denk na over de verschillende vragen die je bezoeker in elke fase stelt.

8. Schenk voldoende aandacht aan call-to-actions

CTA's zijn een cruciaal element om de betrokkenheid van je publiek te vergroten. Gebruik duidelijke en boeiende taal om je publiek aan te zetten tot meer betrokkenheid bij je content.

9. Maak goede kopteksten of page headers

Wanneer iemand een webpagina bezoekt, heeft hij maar enkele seconden nodig om te beslissen of hij blijft of niet. Daarom is het cruciaal om de aandacht van de bezoeker vanaf het eerste moment te trekken met duidelijke, aantrekkelijke en goed leesbare content.

10. Optimaliseer je content voor mobiele toestellen

Je content moet goed leesbaar zijn op mobiele devices. Dat is cruciaal. Gebruik leesbare lettertypes, comprimeer afbeeldingen en structureer je tekst in kleine alinea's. Overweeg ook een verticale lay-out voor leesgemak en geef de voorkeur aan buttons die geschikt zijn voor aanraakschermen.


Kortom, om de engagement rate van je website te verbeteren, moet je nadenken over je content en de structuur, en inhoud van hoge kwaliteit creëren. Als je deze 10 tips volgt, kan je de betrokkenheid van je bezoekers verbeteren en je kans op conversie vergroten.


Boeiende content, succesvolle conversie: volg de kruimels!

Je engagement rate optimaliseren is essentieel voor je marketingstrategie, maar je mag je uiteindelijke doel niet uit het oog verliezen: bezoekers omzetten in klanten. Inspanningen om content van hoge kwaliteit te creëren en een aangename gebruikerservaring te bieden zijn nutteloos als ze niet tot conversie leiden. Verlies dus geen bezoekers door te veel keuzes aan te bieden of je website te overladen. Leid je bezoekers naar de belangrijke pagina's via duidelijke en gerichte call-to-actions.


Tot slot is goed websitedesign belangrijk, maar niet genoeg om de aandacht van je bezoekers te trekken en vast te houden. Zonder content is je website niet meer dan een mooie lege doos die niet beantwoordt aan de behoeften van je bezoekers. Content is de sleutel om van je website een waardevolle tool te maken. Daarom is het cruciaal om een degelijke inhoudsstrategie voor je website te ontwikkelen om je publiek aan te trekken, te behouden en te converteren.


Besteed contentcreatie uit voor een krachtige website

Heb je weinig tijd of misschien onvoldoende middelen om kwaliteitsvolle content voor je website te creëren? Schakel dan een contentbureau in. Je doet dan een beroep op de vaardigheden en expertise van een team van experts in contentmarketing, SEO, copywriting en design, om de betrokkenheid van je website te verbeteren.


Bij IBIS communications begrijpen we het belang van kwaliteitsvolle content om je website te optimaliseren. Wij werken samen met jou om je specifieke contentbehoeften te begrijpen en doen er alles aan om je te helpen je doelstellingen te bereiken.


Volg ons op onze LinkedIn-pagina voor meer tips om je content te verbeteren.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page