top of page

Te veel druk op de ketel? Waarom boilerplates je geen kopzorgen mogen bezorgen ...

Journalisten hebben deadlines. Ze moeten snel informatie verwerken. Hoe sneller ze een artikel schrijven, hoe beter. Als je bedrijf een persbericht uitstuurt, kan je maar beter alle info op een schoteltje aanreiken. Een bondige omschrijving van je bedrijf hoort daar ook bij. Dat is een boilerplate.


Van stoomketels tot drukpersen

De term boilerplate verwijst naar de metalen platen die vanaf de negentiende eeuw op stoomketels bevestigd waren. Daarop stond de naam van de fabrikant, eventueel aangevuld met andere info. Later deden de drukplaten om advertenties te drukken aan die boilerplates denken, en nu gebruiken we de term gewoon voor een specifieke tekst onderaan een persbericht die vertelt wat je bedrijf doet. Let op: verwar die boilerplatecopy niet met boilerplatecode op websites en boilerplateclausules in contracten. Ze verwijzen etymologisch gezien wel naar hetzelfde, maar hebben een andere toepassing.

Dankbare passe-partout

Laten we er geen doekjes om winden: niemand schrijft graag boilerplates. Het zijn absoluut geen creatieve tekstjes, en het is – zeker voor insiders van een organisatie – vaak moeilijk om in een paar zinnen te vertellen wat je doet. Schrijven is nu eenmaal schrappen.

Maar: iedereen heeft een boilerplate nodig. Elke organisatie, hoe groot of klein ook. En dat is waarom hij zo dankbaar is. Niet alleen persberichten, maar ook websites, mailings, catalogussen, advertenties, producten … kunnen je boilerplate allemaal gebruiken! Dat maakt die tekst tot een essentiële passe-partout voor je bedrijfscommunicatie.

Hoe schrijf je een boilerplate?

Veel mensen worstelen met de bondigheid, als ze een boilerplate (moeten) schrijven. Ze willen te veel vertellen, waardoor ze vaak de essentie verliezen.

Een boilerplate is eigenlijk een journalistieke denkoefening voor je organisatie. Niet meer, maar zeker niet minder. Het is best stresserend om te beseffen dat journalisten uit jouw hele persbericht de boilerplate alvast wél klakkeloos zullen overnemen. De tekst kan dus maar beter krachtig en correct zijn. Als voorbeeld nemen we er even onze eigen boilerplate bij.

 

Over IBIS communications:

IBIS communications is al meer dan 25 jaar gespecialiseerd in content. Vanuit de uitvalsbasis in het Brusselse bedenkt het agentschap oplossingen voor gebruikers die in het huidige communicatielandschap verschillende kanalen benutten. Onze taal- en communicatie-experts munten uit in contentcreatie, contentmanagement en vertalingen. Het succes van IBIS communications is gebaseerd op constante kwaliteit, creativiteit en een flexibele skillset.

 

Een journalist moet in een artikel altijd de vijf W-vragen (ook wel topische vragen) beantwoorden. Wie, wat, waar, wanneer en waarom? Die vijf vragen mag je gerust aanvullen met ‘hoe?’. Hoe wil je je bedrijf profileren naar de buitenwereld (met andere woorden, wie ben je?)? Wat doe je? Waar ben je actief (wie is je doelpubliek?)? Sinds wanneer? Het waarom slaat op jouw unieke beweegreden, je missie.

Als je de vragen in de vorige alinea netjes beantwoordt, ben je al een heel eind op weg. Let er wel op dat een boilerplate neutraal moet klinken. Je mag best opscheppen, maar doe dat dan met cijfers en feiten, niet met sloganeske taal.

Niet zeker of je zelf wel aan een boilerplate wilt beginnen? Laat hem dan gewoon door ons schrijven!




Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page